AAA

Péče o zrak

Vidění Vám zprostředkovává tři čtvrtiny informací o vnějším světě. Díky našemu hektickému, ne vždy zdravému způsobu života a zvýšení zrakové zátěže stoupá počet pacientů s očními onemocněními, což dokazují i statistiky posledních několika desítek let.

 

Je tedy nutné o zrak náležitě pečovat. Správnou péčí o oči a cvičením můžete předcházet zrakovým vadám  i bolestem hlavy. Pokud trpíte zrakovou vadou, můžete pravidelným cvičením její rozvoj zpomalit.

Důležité je střídání koukání na blízko a do dálky. Pokud celý den pracujete u počítače, do kterého koukáte z blízka,  začnou oční svaly pociťovat toto jednosměrné zatížení, které se pak projeví bolestí očí, hlavy a špatným zaostřováním. Střídáním koukání do dálky a na blízko se oční svaly rovnoměrně zatěžují a posilují po celé své délce. Za občasné kouknutí na kolegu přes stůl nebo pohled z okna Vám budou Vaše oči vděčné.

Nezapomínejte také často mrkat. Při práci na počítači mrkáme až pětkrát méně. Mrkání zvlhčuje oči a zabraňuje jejich vysoušení, proto je důležité vědomě častěji mrkat a pokud nastoupí problém s pálením očí, doporučujeme je zvlhčovat kapkami.

 Jednoduchá oční gymnastika pro každého

 

  • Důležité je rozpohybovat oční svaly a zahledět se např. z okna do dálky. Oči jsou totiž celý den zvyklé zaostřovat na blízko. Proto je dobré si zaostřit i do dálky.
  • Na židli se volně usaďte a zakryjte si oči dlaněmi, ale nemačkejte si na víčka. Pak oči otevřete. Několikrát se podívejte ze středu maximálně doleva a pak co nejvíc doprava.
  • Při druhém cviku se bez pohnutí hlavy zahleďte nahoru, pak dolů. Vše opakujte alespoň pětkrát.
  • Oční svaly se Vám pěkně protáhnou a uleví si od navyklého pohybu "zleva doprava“.
  • Další cvik je zaměřen na procvičování zaostřování. Před sebe natáhněte paži a dívejte se pětkrát střídavě na palec a do dálky. Nejprve na jedno oko, pak na druhé.